Zamjenica pučke pravobraniteljice Dijana Kesonja sudjelovala je na okruglom stolu organiziranom od strane Ministarstva pravosuđa, uprave i digitalne transformacije, na temu „Važnost antikorupcijskih politika u kontekstu funkcioniranja lokalnih i regionalnih razina“ koji se u četvrtak 26. rujna 2024. održao u Rijeci.
Kao jedna od sudionica panela posvećenom prevenciji korupcije na lokalnoj i regionalnoj razini iz perspektive neovisnih institucija, zamjenica Kesonja predstavila je djelovanje institucije pučke pravobraniteljice, s naglaskom na mandat zaštite prijavitelja nepravilnosti, tzv. zviždača koji je u velikoj mjeri povezan s područjem suzbijanja korupcije.
Pojasnila je kako je pučka pravobraniteljica temeljem Zakona o zaštiti prijavitelja nepravilnosti određena kao vanjsko tijelo za prijavljivanje nepravilnosti, u okviru kojeg mandata zaprima prijave zbog raznih nepravilnosti i nezakonitosti u privatnom i javnom sektoru.
Prijave nepravilnosti dostavlja tijelima ovlaštenom za postupanje po sadržaju prijavljene nepravilnosti, primjerice, Državnom odvjetništvu Republike Hrvatske, Državnom inspektoratu, Poreznoj upravi i sl., pritom štiteći identitet prijavitelja i povjerljivost podataka te prijavitelje povratno obavještava o postupanju tijela kojima je dostavila prijavu nepravilnosti.
Ujedno, ukoliko postoji sumnja da prijavitelj nepravilnosti trpi osvetu zbog toga što je prijavio jednu ili više nepravilnosti, pučka pravobraniteljica pokreće ispitni postupak prema poslodavcu radi utvrđivanja ukoliko je došlo do povrede ustavnih ili zakonskih prava prijavitelja nepravilnosti zbog toga što je prijavio nepravilnosti.
Govoreći o prevenciji korupcije kroz djelovanje prijavitelja nepravilnosti, zamjenica Kesonja istaknula je kako je najčešći problem nerazumijevanje zakonskih odredbi i koraka koje prijavitelji trebaju poduzeti kako bi ostvarili prava i zaštita zajamčenu Zakonom o zaštiti prijavitelja nepravilnosti.
Isto tako, radi ostvarenja svrhe ovog Zakona te stjecanja povjerenja prijavitelja u njegovu učinkovitost, potrebna je brza i adekvatna komunikacija između pučke pravobraniteljice i tijela nadležnih za postupanje po sadržaju prijave nepravilnosti, kako bi prijavitelji bili informirani o postupanju po njihovoj prijavi.
Također je bitno pravovremeno obavještavanje pučke pravobraniteljice od strane povjerljivih osoba o postupanju po unutarnjim prijavama nepravilnosti, kako bi pratila primjenu zakona prilikom korištenja ovog kanala prijavljivanja te po potrebi dala preporuke i poduzimala druge aktivnosti radi njegovog boljeg funkcioniranja.
Preduvjet ispravnoj primjeni Zakona su i edukacije povjerljivih osoba, kao i pravosudnih dužnosnika, zbog čega je pučka pravobraniteljica do sada organizirala niz radionica i sudjelovala u edukacijama u više gradova Hrvatske, a njihova provedba planira se i u narednom razdoblju.
Zamjenica Kesonja posebno se osvrnula i na nužnost pružanja emocionalne podrške osobama koje odluče prijaviti nepravilnost što je iznimno važno jer se neki od njih nalaze pod velikim pritiskom, naglasivši da je početkom rujna s radom započeo Rehabilitacijski centar za stres i traumu kojemu se prijavitelji nepravilnost mogu obratiti radi ove vrste podrške.
Zamjenica Kesonja za kraj je predstavila i Vodič za prijavitelje nepravilnosti kojeg je institucija pučke pravobraniteljice pripremila s ciljem pojašnjavanja zakonskog okvira i lakše primjene Zakona. Vodič je koristan prvenstveno prijaviteljima nepravilnosti, ali i povjerljivim osobama, poslodavcima, odvjetnicima, sucima, pružateljima besplatne pravne pomoći, sindikatima i drugima.
Novosti
- Povodom Međunarodnog dana ljudskih prava – kako podršku „s papira“ pretvoriti u stvarnu promjenu za građane
- Tko su branitelji ljudskih prava i zašto su važni
- 40 godina UN Konvencije protiv mučenja i drugih okrutnih, neljudskih i ponižavajućih postupaka ili kažnjavanja
- Koju pomoć mogu ostvariti najsiromašniji građani
- Koliko zaposlenih u školama neće ove godine dobiti božićnicu?
- Javno razotkrivanje – što je, kada se koristi i kako pomaže u borbi protiv korupcije