Nakon što smo u više godišnjih izvješća upozoravali na postupanje agencija za naplatu potraživanja prema građanima, ove godine trebalo bi doći do prvih pozitivnih promjena.
Građani koji se bore s dugovima često nam se obraćaju zbog načina na koji prema njima postupaju pojedine agencije za naplatu potraživanja – tvrde da ih nazivaju u svako doba dana, a kontaktiraju i članove njihovih obitelji, susjede, pa čak i poslodavce, što može narušavati njihovo dostojanstvo i privatnost.
Agencije u sivoj zoni zbog nepostojanja pravila
Ovakva iskustva rezultat su nepostojanja regulacije jer, iako su odnosi u ovim situacijama obuhvaćeni Zakonom o obveznim odnosima, on ne određuje standarde i pravila postupanja agencija kod naplate dugovanja.
Svaki pojedinac ima pravo na poštivanje osobnog dostojanstva i da ga ne omalovažavaju ili umanjuju njegov ugled u društvu, što se odnosi i na agencije za naplatu potraživanja koje ne smiju vršiti nerazuman pritisak na dužnike i trebaju poštivati njihovu privatnost. Zato smo u više godišnjih izvješća, posljednji put u onome za 2019., davali preporuku Ministarstvu financija da izradi prijedlog zakona koji bi popunio ovu pravnu prazninu.
Ministarstvo najavilo pripremu zakona
Prvi korak u tom smjeru jest osnivanje radne skupine koja bi tijekom ove godine trebala izraditi prijedlog zakona koji će pravno urediti otkup dugova i kredita. Njezino osnivanje i izradu zakona najavilo nam je Ministarstvo financija, u očitovanju za pripremu Izvješća za 2020.
Donošenje najavljenog zakona bila bi nužna i pozitivna promjena koju zagovaramo niz godina, pa ćemo s ciljem bolje zaštite prava građana nastaviti pratiti njegovu izradu, posebno kad bude upućen u javno savjetovanje.
Agencije tek jedan problem prezaduženih građana
Postupanje agencija za naplatu potraživanja tek su jedan od problema s kojima se suočavaju prezaduženi građani, na koje duže vrijeme upozoravamo. Naime, trenutačni sustav ovrha djeluje kao začarani krug u kojem su dužnici paralizirani dugom iz kojeg ne mogu izaći, a vjerovnici ne uspijevaju naplatiti svoja potraživanja.
Socijalna država, što po ustavnom uređenju Hrvatska i jest, trebala bi stvarati uvjete za dostojanstven život svih građana, a to u ovom slučaju podrazumijeva kreiranje ovršnog postupka koji će biti pravedan, brz, učinkovit i jeftin, osigurati procesnu ravnotežu stranaka i zaštititi dostojanstvo ovršenika. To je nužno i zbog vraćanja povjerenja građana u institucije čime bi se ojačala i svijest o financijskoj odgovornosti i obvezi vraćanja dugova.
Više o problemima vezanima uz ovrhe možete doznati u Izvješću pučke pravobraniteljice za 2020., u kojem smo još jednom dali preporuku Ministarstvu pravosuđa i uprave, da u suradnji sa svim relevantnim dionicima, izradi prijedlog novog, cjelovitog Ovršnog zakona.
Napomena: Iako nemamo zakonske ovlasti voditi ispitne postupke po pritužbama vezanima uz ovrhe ili postupanje agencija za naplatu potraživanja, pritužiteljima dajemo opću pravnu informaciju o načinima zaštite (pravna pomoć, Agencija za zaštitu osobnih podataka). Svi građani koji se nalaze u sličnoj situaciji pomoć mogu zatražiti od odvjetnika, kao i besplatnu pravnu pomoć, ako zadovoljavaju propisane uvjete.
Novosti
- Povodom Međunarodnog dana ljudskih prava – kako podršku „s papira“ pretvoriti u stvarnu promjenu za građane
- Tko su branitelji ljudskih prava i zašto su važni
- 40 godina UN Konvencije protiv mučenja i drugih okrutnih, neljudskih i ponižavajućih postupaka ili kažnjavanja
- Koju pomoć mogu ostvariti najsiromašniji građani
- Koliko zaposlenih u školama neće ove godine dobiti božićnicu?
- Javno razotkrivanje – što je, kada se koristi i kako pomaže u borbi protiv korupcije