Pučka pravobraniteljica Tena Šimonović Einwalter sudjelovala je 25.6.2024. godine na tematskoj sjednici Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskog sabora. Tema sjednice bila je „Reforma strukovnog obrazovanja – status nastave povijesti i drugih općeobrazovnih predmeta“.

Svi sudionici tematske sjednice složili su se kako je reforma obrazovanja u strukovnim školama potrebna, međutim ukazano je na neke probleme predložene reforme. Pravobraniteljica je istaknula tri sadržajna pitanja: jedno je pitanje hoće li se na predloženi način osigurati kompetencije potrebne za budućnost svim mladima u Hrvatskoj, drugo pitanje se tiče učenika strukovnih škola koji planiraju upisati fakultet, dok je treće pitanje nastavnika odnosno njihove uključenosti u reformu te njihovog radnopravnog statusa.

Vezano za pitanje kompetencija, pravobraniteljica je, s obzirom na podatak da čak 70% srednjoškolaca u Hrvatskoj pohađa strukovne škole, naglasila da je važno u strukovnim školama zadržati općeobrazovne predmete odnosno određene sadržaje u dovoljnoj mjeri i obujmu, jer je to način na koji država osigurava educiranje (svih građana) o nekim svima važnim temama, koje su važne i za srednjoškolce koji pohađaju strukovne škole, tako i za društvo u budućnosti, apostrofirajući pri tome povijest i politiku i gospodarstvo.

Pravobraniteljica je pojasnila kako je potrebno unaprijed prevenirati neke pojave koje su problematične u svijetu odraslih, a države to najbolje može kroz obrazovni sustav, u odnosu na svu djecu. „Kad gledamo što su potrebe građana u budućnosti, ako mladi ove kompetencije ne dobiju kod kuće ili u školi, gdje će ih dobiti?“, pitala je pravobraniteljica i naglasila da je država dužna osigurati da svi mladi kroz obrazovni sustav dobiju nužne sadržaje. Pravobraniteljica je podsjetila da trenutno nema sustavnog građanskog odgoja, odnosno obrazovanja za ljudska prava i jednakost, kao niti zdravstvenog odgoja, već su ti sadržaji uvedeni kroz druge predmete. Osobito je istaknula Politiku i gospodarstvo kao predmet koji je potrebno zadržati, jer je iz pritužbi koje joj trenutno podnose građani, vidljivo da ne poznaju dovoljno svoja prava niti prava drugih, ne znaju kome se obratiti kada imaju problem, a njihovo povjerenje u institucije iznimno je nisko. Učenje ovih sadržaja u školi danas stoga je važno za ulogu aktivnih građana u demokraciji u Hrvatskoj u budućnosti.

Vezano za pitanje učenika strukovnih škola koji planiraju upisati fakultet, razumijevajući značaj rasterećenja djece te potrebu fokusa strukovnih škola na struku i praksu, pravobraniteljica je podsjetila na obrazovne nejednakosti i ponavljanje obrazaca po kojima učenici obrazovanijih roditelja i višeg socioekonomskog statusa postižu statistički značajno bolja obrazovna postignuća od djece roditelja nižeg stupnja obrazovanja ili nižeg socioekonomskog statusa, zbog čega je, s obzirom na postojeći sustav obrazovanja, važno omogućavanje i održavanje puta ka visokom obrazovanju djece koja su iz različitih razloga nakon osnovne škole odabrala strukovnu školu, međutim naknadno odluče studirati.

Također je vezano za kompetencije mladih koji pohađaju strukovne škole spomenula i istraživanje Svjetske banke o razvoju novih tehnologija, uključujući digitalizaciju i umjetnu inteligenciju, koje je pokazalo rizik za one koji polaze strukovna obrazovanja i za države koje te mlade ne čine dovoljno kompetentnima za tržište rada sadašnjosti i budućnosti.

Napokon, pozvala je na davanje dodatne pažnje primjedbama struke (nastavnika) na planiranu reformu, jer će je oni i provoditi u praksi, kao i na definiranje radnopravnog statusa i prava nastavnika na koje će predložena reforma imati utjecaj.

Pravobraniteljica je uz navedeno ukazala i na veću potrebu izravnog uključivanje mladih u raspravu, pri čemu je osobito korisno uključivanje mladih koji planiraju, trenutno pohađaju ili su završili strukovno obrazovanje, koji imaju izravni uvid i iskustva vezano za trenutno stanje, ali i zamisli i potrebe glede (svoje) budućnosti.

Više o tome zašto je potrebno zadržati općeobrazovne predmete u strukovnim školama doznajte i u: