Dobre prakse i problemi – iskustva korisnika i djelatnika domova za starije i nemoćne

Zaštita i promocija ljudskih prava starijih osoba jedan su od prioritetnih područja rada pučke pravobraniteljice, što uključuje i obilaske ustanova u sustavu institucionalne skrbi za starije i nemoćne. Cilj obilazaka je, između ostalog, provjeriti uvjete života, način smještaja i postupanje prema starijim osobama u domovima socijalne skrbi. Njihovoj kvalitetnijoj pripremi pridonose informacije prikupljene u fokus grupama, a posljednje dvije, jedna s korisnicima i jedna sa zaposlenicima tri doma, održane su 1. travnja 2016.

Korisnici su pritom otkrili na koji način doživljavaju svoj boravak u domu, razloge smještaja u dom, nedostatke i prednosti života u domu, kao i koliko se uvažavaju njihovi prijedlozi. Dio njih istaknuo je kako nisu bili adekvatno pripremljeni na odlazak u dom, što im je uzrokovalo velik šok. Rekli su i da ih je bilo strah kako će ih drugi korisnici prihvatiti, s kim će morati dijeliti sobu te hoće li se moći prilagoditi svim promjenama. Kako nisu više mogli samostalno živjeti u vlastitom domu, a u lokalnoj zajednici ne postoji adekvatno organizirana pomoć uz koju bi barem nekima to bilo moguće, kao problem su također istaknuli nemogućnost izbora. No, većina se uspješno prilagodila. Naveli su i da je veliki problem nedostatak osoblja u domovima, a ističu da se njihovi prijedlozi i primjedbe uvažavaju kad god je to moguće.

Djelatnici su u odvojenoj fokus grupi također naveli nedostatak osoblja, posebice stručnih djelatnika, kao glavni problem. Zato se, navode, osjećaju preopterećeno, što se odražava na razinu kvalitete usluga koje pružaju starijim osobama, zbog čega priželjkuju zapošljavanja u skladu sa sistematizacijom radnih mjesta doma u kojem rade. Kao dodatni problem u pružanju usluga starijim osobama istaknuli su i kako im nedostaju potrebna znanja i vještine za komunikaciju s korisnicima, za što priželjkuju edukaciju, a smatraju da im je edukacija nužna i u području zaštite ljudskih prava starijih osoba. Kao primjer dobre prakse naveli su individualan pristup korisnicima, odnosno individualizirani plan skrbi koji nakon dolaska korisnika u dom izrađuju socijalni radnik, glavna sestra i radni terapeut, u suradnji s korisnikom i u skladu s njegovim potrebama.

Ured pučke pravobraniteljice u 2015. obišao pet domova socijalne skrbi, u sklopu dvogodišnjeg projekta ENNHRI-ja „Ljudska prava osoba starije životne dobi na dugotrajnoj skrbi“, u kojem sudjeluje kao jedna od šest partnerskih organizacija, a obilaske nastavlja i u ovoj godini. Tijekom 2015. nisu utvrđena postupanja koja bi mogla predstavljati mučenje i neljudsko postupanje, ali jesu ona koja mogu predstavljati ponižavajuće postupanje i kršenje pojedinih zakonskih prava. Više informacija možete doznati u Izvješću pučke pravobraniteljice za 2015. godinu, u poglavljima o diskriminaciji temeljem dobi te o obilascima Nacionalnog preventivnog mehanizma.

Ostale novosti

  • 1